۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۵, پنجشنبه

بیانیه سازمان عفو بین الملل برای سعدا خدیرزاده


 سازمان عفو بین الملل در رابطه با زندانی سیاسی سعدا خدیرزادهدر زندان مرکزی ارومیه، مقامات ایران را محکوم به بازی با جان و سلامت یک زن زندانی باردار میکند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ، ۱۵ اردیبهشت۱۴۰۱؛ سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای در رابطه با بازداشت خودسرانه یک زن زندانی باردار به نام سعدا خدیرزاده در زندان مرکزی ارومیه در استان آذربایجان غربی، این بازداشت را مغایر معیارهای دادرسی منصفانه دانست و از نظر قوانین بین المللی خودسرانه میشناسد زیرا سعدا خدیرزاده بدون اطلاع از «دلایل بازداشت» برای «مدت طولانی» «تحت بازداشت موقت» قرار گرفته و از «دسترسی به وکیل» محروم شده است.

بیانیه سازمان عفو بین الملل:‌


سعدا خدیرزاده، زندانی باردار و محروم از خدمات درمانی

مقامات ایران در اقدامی بیرحمانه جان و سلامت یک زن زندانی باردار به نام سعدا خدیرزاده را به بازی گرفته‌اند. این زندانی کرد که به شکل خودسرانه در بند زنان زندان ارومیه در استان آذربایجان غربی بازداشت شده است، در هشتمین ماه بارداری است و از بیمارهای‌های قلبی و کلیوی رنج می‌برد. با این حال، مسئولان او را از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی تخصصی که نیازمند اعزام به یک مرکز درمانی خارج از زندان است محروم کرده‌اند.

سعدا خدیرزاده از روز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در اعتراض به هفت ماه بازداشت، بدون اعلام عناوین اتهامی یا ارائه هرگونه اطلاعات به وی از سوی مقامات و همچنین محرومیت از مراقبت های پزشکی تخصصی که وضعیت سلامتی بسیار بدی را برای او به همراه داشته، دست به اعتصاب غذا و دارو زده است. در اوایل دی ماه 1400، پزشکان زندان توصیه کردند که او به مراقبت‌های پزشکی تخصصی در خارج از زندان نیاز دارد، اما مقامات دادستانی در همدستی با ماموران وزارت اطلاعات او را از چنین مراقبت‌های پزشکی محروم کرده‌اند.

سعدا خدیرزاده در ۲۲ مهر ۱۴۰۱ از سوی ماموران وزارت اطلاعات در پیرانشهر، استان آذربایجان غربی دستگیر شد. در پیام صوتی که از داخل زندان به بیرون درز کرده، او گفته است که در پی دستگیری‌اش، به مدت ۱۲ روز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در پیرانشهر نگهداری و تحت بازجویی های شدید قرار گرفته است.

او پس از حدود سه هفته به بند زنان زندان ارومیه منتقل شده و از آن زمان در آن‌جا محبوس است. به گفته یک منبع آگاه، سعدا خدیرزادهاز زمان بازداشت هرگز اجازه دسترسی به وکیل را نداشته است. بازداشت وی مغایر معیارهای دادرسی منصفانه است و از نظر قوانین بین‌المللی خودسرانه محسوب می‌شود زیرا وی بدون اطلاع از دلایل بازداشت برای مدت طولانی تحت بازداشت موقت قرار گرفته و از دسترسی به وکیل محروم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر