۱۴۰۲ شهریور ۳۱, جمعه

قتل تراژیک یک دختر ١٣ ساله در سرپل‌ذهاب به دست پسر عمه‌اش


 یک دختر ١٣ ساله به نام مهیا نادری، توسط پسرعمه خود با شلیک مستقیم به وسیله سلاح ساچمه‌ای به قتل رسیده است. این قتل تحت عنوان آنچه "انگیزه ناموسی" عنوان شده، انجام گرفته است.

 

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز جمعه ١٧ شهریور ماه ۱۴۰۲ (٨ سپتامبر ۲۰۲۳)، مهیا نادری، ١٣ ساله در منزل والدین خود واقع در شهرک زعفران شهر سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه (کرماشان) به قتل رسید.
 

به گفته یک منبع مطلع، پسرعمه مهیا او را به وسیله شلیک با سلاح ساچمه‌ای نوع وینچستر از ناحیه کمر و سروگردن هدف قرار داده و سر جسد را از بدن بی‌جان جدا کرده و محل جرم را ترک کرده بود.
 

این منبع با تایید دست داشتن خانواده این دختر قربانی در کشته شدنش، افزود: پدر مهیا نادری مسئولیت قتل دخترش را به "دلایل ناموسی" و برای رهانیدن قاتل ( بر خلاف آنچه رخ داده است) از مجازات بر عهده گرفته است. 
 

 بر اساس قوانین جمهوری اسلامی در مواردی که پدر که فرزندش را به قتل می‌رساند، قصاص نشده و صرفا به پرداخت دیه و در مواردی به حبس( سه تا ده سال) نیز محکوم می‌گردد. این معافیت صرفا مشمول پدر و جد پدری می‌گردد. 
 

هه‌نگاو ضمن محکومیت شدید چنین اعمال وحشیانه‌ای، حکومت جمهوری اسلامی را بانی اصلی چنین خشونتی بر علیه زنان میداند. در این راستا فراز فیروزی حقوق‌دان و مشاور حقوقی هه‌نگاو معتقد است: "جمهوری اسلامی در جایی که متعلق به حوزه خصوصی و آزادیهای بنیادین افراد بخصوص زنان است ورود نموده و آزادی‌های حیاتی آنان را سلب می‌کند لیکن آنجایی که اشخاص بخصوص زنان و کودکان نیازمند مداخله حاکمیت جهت حمایت هستند را به حوزه خصوصی افراد واگذار می‌نماید. این چنین است با ایجاد صلاحیت انحصاری تحت عناوینی نظیر شرف و ناموس و اینکه این حوزه تصمیم‌گیری پدر، شوهر، برادر یا یکی از مردان خانواده می‌باشد، این چنین جنایاتی علیه زنان به وقوع می‌پیوندد".


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، شکنجه‌گری در لباس قضاوت

  قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، شکنجه‌گری در لباس قضاوت او از قضاتی است که در سال ۹۷ بعنوان یکی از ۵ قاضی مجازات‌های جایگزین حبس در قضاییه فاس...