۱۴۰۳ مرداد ۹, سه‌شنبه

زن کشی زیر سایه حمایت جمهوری اسلامی


 روزنامه اعتماد گزارشی از آمار زن‌کشی در سه‌ماهه نخست سال جاری منتشر کرد. به نوشنه این روزنامه «در سه ماه ابتدایی سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ دست کم ۸۵ زن توسط مردان خانواده کشته شده‌اند. آنها توسط شوهر، پدر، برادر و… که جزو مردان نزدیک به آنها بوده، کشته شده‌اند. 


طبق این بررسی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۲ زن و دختر، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۲۸ زن و دختر و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نیز دست‌کم ۳۵ زن و دختر در شهرهای مختلف ایران به قتل رسیده‌اند.»

فقدان مجازات مناسب قانونی برای خشونت‌های ناموسی علیه زنان به‌ویژه عدم جرم‌انگاری خشونت خانگی علیه آنها از دلایل موثر در عدم کاهش این نوع از خشونت در ایران است. همچنین تابو بودن گزارش موارد خشونت خانگی به ویژه خشونت علیه مردان از سوی همسرانشان، نقش مهمی در مخفی بودن این گزارش‌ها دارد.


تجویز قتل زن توسط شوهر به دلیل خیانت جنسی در قوانین، نبود مجازات مناسب برای پدرانی که فرزندان خود را به قتل می‌رسانند، فقدان مجازات مناسب جایگزین قصاص نفس برای جرم قتل عمد و به‌ویژه برخورد همراه با تساهل و تسامح دستگاه قضایی با قاتل در پرونده‌های مربوط به زن‌کُشی از مواردی است که قوانین موضوعه جمهوری اسلامی را به مجوزی قانونی برای اعمال خشونت علیه زنان تبدیل کرده است.


 

#قتل_ناموسی #یاری_مدنی_توانا 

#نه_به_جمهوری_اسلامی 

#زن_کشی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ویدیویی از ضرب ‌ شتم محمد طریقت در کنار خانواده اش توسط ماموران حکومتی

  #محمد_طریقت_اسفنجانی، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای #آذربایجان_شرقی، با انتشار ویدیویی از ضرب و شتم خود در مقابل خانواده‌اش خبر داد.   ...